Każda firma nastawiona jest na zarabianie pieniędzy, a zatem poszukiwanie oszczędności w jej bieżącym funkcjonowaniu jest normalnym, przedsiębiorczym działaniu. Jedną z opcji poszukiwania oszczędności jest outsourcing kadrowo płacowy. Bywają jednak sytuacje, w których nie jest on najlepszym wyjściem.
Outsourcing dla mniejszych firm
Outsourcing to inaczej zlecanie niektórych spraw firmowych firmom zewnętrznym. Pozwala to zmniejszać koszty utrzymania etatowego pracownika, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo wykonywania pewnych czynności – odpowiedzialność za nie obejmuje firma wykonująca zadanie, a nie je zlecająca. Przykładowo, outsourcing sprzątania powierzchni biurowych można zlecić, gdy jest się administratorem biurowca, w którym zatrudnienie sprzątaczki z zewnątrz jest korzystniejsze finansowo, niż organizowanie jej stanowiska pracy w biurowcu. Outsourcing księgowości przydaje się, gdy prowadzimy mikrofirmę i nie umiemy prowadzić ksiąg, a faktycznej pracy przy rozliczeniach jest na maksymalnie kilka godzin w miesiącu. Podobnie z outsourcingiem kadrowo płacowym – gdy zatrudniamy dwóch lub trzech pracowników możemy nie mieć czasu załatwiać ich spraw kadrowych, lepiej to zlecić profesjonalistom.
Kiedy lepiej nie korzystać z outsourcingu?
W przypadku zatrudniania kilku pracowników, faktycznej pracy przy rozliczeniach ich przychodów, wypłacie wynagrodzeń czy opłacaniu składek jest na kilka lub kilkanaście godzin w miesiącu. Jako właściciel firmy nie musisz się na tym znać, a musi to zostać wykonane jak należy – zaoszczędzisz więc płacąc kilkaset złotych za tę usługę, zamiast kilka tysięcy za zatrudnienie kadrowego. Jednak jeśli pracy przy kwestiach kadr i płac jest dużo więcej, przy kilkudziesięciu pracownikach zlecenie tego firmie zewnętrznej zajęłoby tyle, co wykonanie tej pracy przez etatowego pracownika. Mogłoby się więc okazać, że outsourcing kadrowo-płacowy wyniósłby w tym przypadku od kilku tysięcy złotych wzwyż. Wtedy bardziej opłaca się stworzyć stanowisko i zapłacić kadrowemu za wykonywanie tych prac jedynie wewnątrz Twojej firmy. Jak w każdym biznesie, aby się utrzymać, należy kalkulować zysk i straty i umieć przewidywać. Nie zawsze wygodniejsze rozwiązanie jest bardziej opłacalne.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC