Niektóre badania pokazują, że blisko 90% firm, które przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie opracowały biznesplanu, upada po zaledwie roku swojej działalności. Dlatego stworzenie biznesplanu powinno być jednym z pierwszych kroków przed założeniem własnego biznesu.

Taki plan służy nie tylko ocenie czy dane przedsięwzięcie się opłaca, ale też pomaga krok po kroku dojść do wyznaczonych celów. Powinien też zwięźle określać wizję przyszłego przedsiębiorcy, najważniejsze cele działalności oraz konkretne działania, prowadzące do osiągnięcia tych celów. Jak każdy dokument planistyczny powinien też przewidywać ryzyko oraz trudności, jakie przyszły przedsiębiorca może napotkać na drodze do osiągnięcia swoich biznesowych celów.

Biznesplan powinien być logiczny, konkretny i napisany językiem zrozumiałym nawet dla osób spoza branży. Nie powinien być zbyt długi, ale w wyczerpujący sposób przedstawiać temat. Zazwyczaj wystarczy 30-40 stron. Przygotowując biznesplan należy pamiętać o takich aspektach jak: koszty, sprzedaż, stan zatrudnienia pracowników, klienci, dostawcy, marketing itp. Skrupulatnie przygotowany biznesplan może okazać się niezbędny w celu pozyskania funduszy na rozpoczęcie działalności gospodarczej np. kredytu bankowego lub dofinansowania z Urzędu Pracy i Funduszy Unijnych. Oczywiście w biznesplanie znajdą się założenia, które niekoniecznie muszą się sprawdzić.

Dlatego przy zakładaniu własnej działalności ważna jest również elastyczność, szybka adaptacja do zmieniających się warunków oraz działanie. Niemniej jednak biznesplan nawet jeśli w toku działań wprowadzamy w nim zmiany, jest potrzebny, aby nie pogubić się w chaosie pomysłów i obliczeń i mieć jasno określone drogowskazy prowadzące do poszczególnych celów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here